تاثیر آلودگی هوا بر پوست

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و  مو، راهکارهای مراقبت از پوست و مو در هوای آلوده

آلودگی هوا تنها به ریه ها آسیب نمی رساند، بلکه تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو بسیار بیشتر است. با افزایش سطح آلودگی هوا در سراسر مناطق پایتخت، تعداد افرادی که تحت تأثیر این آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند، افزایش قابل توجهی داشته است. پوست بیرونی ترین مانعی است که از بدن انسان محافظت می کند، در مواجهه با عوامل محیطی خارجی مانند آلودگی، اولین خط دفاعی است.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض انواع مختلف آلاینده های هوا و عوامل موثر در آلودگی هوا مانند اشعه ماوراء بنفش، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، ترکیبات آلی فرار، اکسیدها، ذرات معلق، ازن و دود سیگار می تواند منجر به اثرات شدید بر روی پوست انسان شود. در این مقاله در مورد اثرات آلودگی هوا بر روی پوست خود و راه های پیشگیری از آن بیشتر بدانید.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و  مو

آلودگی هوا چه تاثیری بر پوست ما می گذارد؟

آلاینده های هوا از طریق آسیب اکسیداتیو باعث تغییراتی در عملکرد لیپیدها، اسید دئوکسی ریبونوکلئیک و پروتئین های موجود در پوست انسان می شوند که در نهایت منجر به پیری پوست، شرایط التهابی یا آلرژیک مانند درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و سرطان پوست می شود. هر گاه تماس مکرر با آلاینده های هوا بیش از پتانسیل دفاعی طبیعی پوست باشد، اختلال در عملکرد پوست به عنوان یک مانع و ایجاد بیماری های پوستی مختلف ایجاد می شود.

در حالی که بسیاری از مردم این تصور غلط را دارند که سیگار فقط بر افرادی که سیگار می کشند یا افرادی که در نزدیکی آنها هستند تأثیر می گذارد، دود سیگار یکی از علل اصلی بیماری های پوستی به دلیل آلودگی در هند است. چندین مطالعه نشان داده اند که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث افزایش اتلاف آب اپی درمال همراه با تخریب بافت همبند در پوست و در نتیجه پیری زودرس می شود.

میکروبیوم پوست از میلیون ها باکتری، قارچ و ویروس تشکیل شده است که روی پوست انسان قرار دارند. اینها برای مبارزه با باکتری های خارجی و هشدار دادن به سیستم ایمنی برای هر علت خارجی بیماری مهم هستند. آلودگی می تواند اندازه یا تنوع جوامع باکتریایی موجود در جمعیت میکروبیوم طبیعی را کاهش دهد و فضا را برای باکتری های مضر روی پوست ایجاد کند که منجر به بیماری های پوستی مختلف می شود. ذرات آلودگی می توانند به طور فیزیکی روی پوست بنشینند و منافذ را مسدود کنند تا باکتری ها را در داخل آن به دام بیندازند و یک محیط بدون هوا و روغنی ایجاد کنند که منجر به رشد کوتی باکتریوم آکنه، یکی از سویه های باکتریایی اصلی مسئول آکنه التهابی می شود.

تاثیرات آلودگی هوا بر پوست

چگونه از پوست و مو در برابر آسیب آلودگی هوا جلوگیری کنیم؟

افزایش چنین مواردی نیاز به آگاهی از تکنیک ها و روش های پیشگیرانه برای محافظت از خود در برابر این آلاینده های مضر هوا را ایجاب کرده است.

جلوگیری از آسیب پوست و مو در برابر آلودگی هوا

بیشتر بدانید: بهترین و موثرترین روش های جوانسازی پوست

1. پاکسازی

برخی از روش های پیشگیرانه شامل ایجاد عادت به پاکسازی مضاعف دست ها و صورت برای حفظ سلامت پوست است. استفاده از پاک کننده های روغنی یا شستشوی صورت به پاکسازی بیشتر پوست کمک می کند و از شر آلاینده های سطحی و همچنین آلودگی های نفوذ شده به داخل منافذ پوست خلاص می شود.

2. لایه برداری

یکی دیگر از روش های پیشگیری، لایه برداری دو بار در هفته است. لایه برداری چند بار در هفته به حذف سلول های مرده پوست و همچنین حذف آلودگی و کثیفی موجود در منافذ داخل پوست کمک می کند. توصیه می شود هنگام لایه برداری از حرکات نرم و دایره ای استفاده کنید تا پوست را تحریک نکنید.

3. آنتی اکسیدان ها را اضافه کنید

گفته می شود افزودن آنتی اکسیدان ها به روتین روزانه مراقبت از پوست بهترین خط دفاعی در برابر هرگونه آسیب رادیکال های آزاد به پوست است. استفاده منظم از مواد آنتی اکسیدانی قوی، مانند ویتامین C، به جلوگیری از علائم استرس اکسیداتیو مانند لکه های تیره، خطوط ریز و افتادگی پوست کمک می کند.

4. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

اگرچه استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب به طور مستقیم به محافظت در برابر آلودگی کمک نمی کند، آلاینده های هوا می توانند با اشعه ماوراء بنفش واکنش دهند و به سمومی تبدیل شوند که می تواند برای پوست بسیار مضر باشد. بنابراین، استفاده روزانه از یک ضد آفتاب با طیف گسترده برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش تا حد امکان ضروری است.

5. خود را هیدراته کنید

پوست هیدراته به عنوان یک پوست سالم شناخته شده است، بهینه سازی سطح رطوبت پوست می تواند به جلوگیری از آسیب به آن کمک کند. برای جلوگیری از چرب به نظر رسیدن پوست و محافظت در برابر آلاینده های مضر هوا، هنگام بیرون رفتن از خانه از مرطوب کننده های مغذی استفاده کنید.

6. از پاک کننده ها بر اساس نوع پوست استفاده کنید

پاکسازی پوست اهمیت بیشتری به منظور از بین بردن آلودگی ها و آلاینده های رسوب شده روی پوست دارد. اگر پوست خشکی دارید از کرم یا ژل پاک کننده استفاده کنید.

برای پوست های چرب، ممکن است از شیر پاک کننده یا شستشوی صورت استفاده شود. برای پوست های چرب نیز پس از پاکسازی از اسکراب صورت استفاده کنید. هنگام خرید پاک کننده ها به محصولاتی با موادی مانند چوب صندل، اکالیپتوس، نعناع، چریش، تولسی، آلوئه ورا و غیره توجه کنید. خواص ضد سمی و تونیک این مواد به پاکسازی احتقان و جوش های پوستی که در اثر قرار گرفتن در معرض آلاینده های شیمیایی ایجاد می شود، کمک کرده است.

7. آلوئه ورا برای آسیب های پوستی

به عنوان مثال، آلوئه ورا همچنین یک مرطوب کننده قوی و یک آنتی اکسیدان است. همچنین موادی مانند روغن هسته زردآلو، دانه هویج، روغن جوانه گندم و غیره پوست باید محافظت شود. اگر پوست مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند آکنه، جوش، بثورات پوستی است، باید با کرم های تخصصی محافظت شود که نه تنها از چربی محافظت می کند، بلکه باعث کاهش چربی و رفع مشکل می شود.

8. بعد از شستن صورت، تونر را نادیده نگیرید

پس از پاکسازی، پوست را با تونیک پوست بر پایه گلاب یا گلاب پاک کنید تا فرآیند پاکسازی کامل شود و پوست شاداب شود. پشم پنبه را در گلاب خنک خیس کنید و پوست را با آن صاف کنید و تند تند بزنید. همچنین گردش خون را در سطح پوست بهبود می بخشد و درخشندگی را به آن می بخشد. چای سبز همچنین یک تونر خوب برای پوست ایجاد می کند. در صورت وجود جوش یا جوش، کمی گلاب به خمیر چوب صندل اضافه کنید و روی صورت بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب ساده بشویید.

9. از لوازم آرایشی ضد آلودگی استفاده کنید

لوازم آرایشی ضد آلودگی به محافظت و کاهش آسیب های ناشی از اثرات زیست محیطی کمک می کند. اینها در اصل “کرم های پوششی” هستند که مانعی بین پوست و آلاینده ها ایجاد می کنند. کرم محافظ چوب صندل برای محافظت از پوست در برابر اثرات محیطی بسیار مفید است. این یک پوشش محافظ شفاف را تشکیل می دهد.

10. هفته ای یکبار از ماسک موی سرکه، عسل و تخم مرغ استفاده کنید

اگر فرد به طور منظم مسافت های طولانی را برای کار خود طی می کند، موها نیز به شستشوی مکرر نیاز دارند. آلاینده ها نیز روی پوست سر جمع می شوند. شامپو، شستشوی مو، سرم ها و نرم کننده ها در صورتی که حاوی موادی مانند آمله، براهمی، تریفالا، برینگارج و حنا باشند به بازیابی تعادل طبیعی کمک می کنند. آنها همچنین موها را می پوشانند و یک پوشش محافظ تشکیل می دهند. یک قاشق چایخوری سرکه و عسل را با یک تخم مرغ مخلوط کنید. مخلوط را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس موها را خوب با آب بشویید.

11. چشمان خود را دو بار در روز بشویید

ناخالصی ها و آلاینده ها نیز می توانند روی چشم ها تأثیر بگذارند و باعث سوزش یا قرمزی شوند. چشم ها را باید چندین بار با آب ساده شست. پدهای پشمی را در گلاب خنک خیس کنید و روی چشم ها به عنوان پد چشم استفاده کنید. به مدت پانزده دقیقه دراز بکشید و استراحت کنید. این واقعا به رفع خستگی کمک می کند و چشم ها را درخشان می کند.

تاثیرات آلودگی هوا بر پوست و  مو

کلام آخر

آلودگی تنها به ریه های شما آسیب نمی رساند، بلکه به پوست شما نیز آسیب می رساند. مواد شیمیایی سمی موجود در هوا حاوی دوده، دود و اسید به شدت روی پوست شما تأثیر می گذارد و رطوبت را از بین می برد که به نوبه خود باعث ایجاد حساسیت و رنگدانه می شود. خشکی پوست گونه ها از علائم آسیب پوست در اثر آلودگی هوا هستند. نه تنها پوست، بلکه آلودگی به موهای شما نیز آسیب میرساند. همه کسانی که در یک منطقه شهری زندگی می کنند به مراقبت های زیبایی محافظتی جامع نیاز دارند، چه در خانه بمانند و چه در بیرون کار کنند. شما میتوانید با مشاوره از بهترین متخصص پوست و مو در ساوه از مراقبت های لازم در برابر آسیب های احتمالی که ممکن است به پوست و مو شما وارد شود جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *